سوالات و پاسخ‌های متداول برای پروتکل RS-485

RS485

باتوجه به ضرورت طراحی سیستم‌های نوین برای ارسال و دریافت در RS485 این پست وبلاگ بر مبنای سؤالات رایج از طریق انجمن TI E2E™ جمع‌آوری شده و برای هر فردی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتری در خصوص این استاندارد مهم ارتباطاتی دارد، می‌تواند منبع مفیدی باشد.

1-چه زمانی نیاز به ترمینیشن در سیستم RS-485 وجود دارد و در‌عین‌حال روند آن چگونه است؟

ترمینیشن RS-485 در بسیاری اپلیکیشن‌ها موثر واقع می‌شود و به‌کارگیری آن به افزایش میزان یکپارچگی سیگنال کمک می‌کند و درعین‌حال از میزان معضلات روند ارتباطی می‌کاهد. ترمینیشن (Termination) به معنای مطابقت‌دادن امپدانس‌مشخصه سیستم کابل‌کشی با ترمینال‌شبکه است و گیرنده را قادر می‌سازد تا در پایانه گذر‌گاه، ماکزیمم میزان دیتا را مشاهده کند.

چنانچه ترمینیشن به طور کامل و یا بر مبنای روش صحیحی انجام نشده باشد، آن‌گاه سیستم گذر‌گاه با نوعی عدم تطابق مواجه خواهد شد و درنتیجه واکنش‌هایی در انتهای شبکه صورت می­گیرد و موجب افت کلی میزان یکپارچگی سیگنال می‌گردد.

در شرایطی که حلقه زمانی شبکه دوطرفه، خیلی بزرگ­تر از زمان برحسب بیت سیگنال باشد، ترمینیشن، موردنیاز نخواهد بود؛ چراکه واکنش‌های انجام گرفته در پایانه شبکه، موجب از بین‌رفتن میزان انرژی می‌شوند. اما در اپلیکیشن‌هایی که زمان بیت در‌واقع چندان بزرگ­تر از حلقه زمانی کابل نیست، ترمینیشن به‌منظور کاهش وقوع واکنش‌ها، ضروری است.

از بارزترین موارد ترمینیشن­ها، ترمینیشن پارالل است که متشکل از یک مقاومت الکتریکی واحد است (شکل یک). در حالت استاندارد RS-485 به 120 اهم امپدانس مشخصه اسمی نیاز دارد؛ بنابراین میزان مقاومت termination به صورت ارزش قراردادی RT = 120 Ω خواهد بود.

RS-485 termination

شکل ۱: مقاومت های ترمینیشن RS485

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1  ×    =  8